مجوزها

طراحی بسته بندی در افغانستان [ نکات + نمونه‌کار ]

  • اشتراک گذاری:
22 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 26 شهریور 1402 ) 2005 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

با رشد روزافزون اقتصاد افغانستان، حالا کسب‌وکارها و برندهای مختلف بیش از همیشه در این کشور در حال رقابت هستند و از این رو علاوه بر افزایش کیفیت مواردی همچون برندسازی و هویت بصری نیز ارزش زیادی پیدا کرده است. شما نیز بعنوان یک برند مستقل باید یکی از اصلی‌ترینِ این المان‌ها یعنی طراحی بسته بندی در افغانستان را برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود، جدی بگیرید.
در کشور افغانستان میتوانید با یک بسته بندی جذاب نه تنها فروش محصول خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید بلکه در برندینگ کسب و کار خود نیز قدم موثری بردارید. در ادامه این مطلب هم قرار است شما را به سوی این مسیر همراهی کنیم.

 

در انتهای مقاله می توانید تحلیل تیم طراحی ظریف گرافیک از طراحی بسته بندی شرکتهای افغانستانی در نمایشگاه گلفود 2023 دبی را بخوانید

 

 

چرا باید به طراحی بسته بندی خلاقانه اهمیت داد؟

مساله ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که چرا خلاقیت در بسته بندی تا این اندازه اهمیت دارد و نبود نتایج مناسب برای پیدا کردن خلاقانه ترین طراحی بسته بندی افغانستان جای تامل و نگرانی دارد. واقعیت این است که ذهن تمام مردم دنیا در هر کشور و شهری که باشند، ناخودآگاه به سمت متفاوت ترین ها جذب میشود و همین تمایز باعث ماندگاری آن در یاد و ذهن شخص می گردد. متخصصان تبلیغات و بازاریابی حرفه ای به این نکته توجه ویژه داشته و از آن برای افزایش فروش یک برند یا کسب و کار استفاده می کنند. با طراحی بسته بندی خلاقانه می توان در قفسه ی فروشگاه ها و بر روی بیلبوردهای خیابان به گونه ای دیگر دیده شد و مشتری بیشتری به سمت محصولات شما جذب میشود و در نتیجه افزایش فروش را به همراه خواهد داشت.

 

اثر طراحی بسته بندی افغانستان بر اقتصاد

در چند سال اخیر تولیدکنندگان افغانستان این فرصت را پیدا کرده اند تا به بازار جهانی راه پیدا کنند و در کنار فعالان اقتصادی از سایر کشورها در نمایشگاه های بین المللی حضور یابند. اما عدم وجود طراحی بسته بندی خلاقانه و حرفه ای باعث شد تا به نتایج و دستاوردهای مطلوبی در این زمینه دست پیدا نکنند. به عنوان مثال، نمایشگاه بین المللی مواد غذایی گلد فود دبی یکی از همین فرصت ها بود که افغانستان علیرغم داشتن تنوع مطلوب از نظر میوه های خشک و زعفران، بخاطر خالی بودن جای طراحی بسته بندی حرفه ای و مناسب نتوانست به خوبی دیده شود.
قطعا هر اندازه برای طراحی بسته بندی زمان بیشتری اختصاص داده شود، به همان اندازه در جذب مشتری و راه یافتن به بازارهای بین المللی موفق تر عمل خواهد شد. در نهایت خروجی و نتیجه ی آن چیزی جز رونق اقتصادی نخواهد بود. این مساله برای کشور نوپایی مانند افغانستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و با کمی توجه به آن براحتی می توان رشد کرد و در رقابت از دیگران پیشی گرفت.
 

اصول طراحی بسته بندی جذاب در افغانستان

برای اینکه بتوانید لقب خلاقانه ترین طراحی بسته بندی های افغانستان را به محصولات برند و کسب و کارتان اختصاص دهید، باید بتوانید چند راهکار مهم را مدنظر داشته باشید. طراحی بسته بندی با فرهنگ و هنر افغانستان مستلزم شناخت مردم افغانستان و آداب و رسومی که در فرهنگ و زندگی اجتماعی خود دارند. آداب و فرهنگ هر جامعه تاثیر مهمی در شکل گیری ماهیت جامعه دارد که خواه محبوبیت ها و یا نفرت ها را در نگاه عوام برجسته می کند. نحوه ی طراحی بسته بندی زعفران در افغانستان نیز از این اصول پیروی می کند که در ادامه مقاله به آن بیشتر خواهیم پرداخت:
 

توجه به اصول اولیه طراحی بسته بندی

قبل از اینکه بتوان طراحی بسته بندی خلاقانه را انجام داد، لازم است تا پایه های طراحی را ایجاد و اصول ابتدایی کار را با حساسیت ویژه انجام داد. انتخاب فونت، رنگ، جنس مناسب، طرح و قالبسازی طراحی بسته بندی و تصاویر موجود روی طرح از مهم ترین و اثرگذارترین عوامل ابتدایی در جذب مشتری و نگاه ها به سمت یک محصول در قفسه های فروشگاه می باشد. هر یک از این فاکتورها را باید با در نظر گرفتن فرهنگ،گروه سنی و نوع محصول انتخاب و با داشتن دانش روانشناسی و شناخت روحیات مخاطب نسبت به داشتن بهترین انتخاب ها گام برداشت.

caviar packaging design in iran


طوفان ذهنی در طراحی بسته بندی خلاقانه

برای اینکه بتوانید در طراحی بسته بندی زعفران به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید و خلاقیت را چاشنی طراحی تان کنید، هیچ وقت استفاده از ایده ها و نظرات دیگران غافل نشوید. هر یک از ما انسان ها ایده ها و خلاقیت هایی در ذهنمان داریم که می توانند با قرار گرفتن در کنار ایده های سایر افراد خروجی بسیار نابی را ایجاد کنند. به قرار دادن ایده های مختلف در کنار هم و ایجاد هم اندیشی اصطلاحا طوفان ذهنی گفته میشود و تاثیر بسیار زیادی در ایجاد خلاقیت خواهد داشت.
 

"چه میشود اگر..." را فراموش نکنید!

تفاوت ذهن های خلاق با دیگران در عطش به آموختن و ایجاد تغییر و آزمون و خطاست و به همین خاطر این دسته از افراد به طور مداوم از خود میپرسند، چه میشود اگر...؟ با هر مرتبه پاسخ دادن به این سوالات می توان یک گام به خلاقیت نزدیک تر شد و قطعا شما را در دست یافتن به موفقیت در طراحی بسته بندی های افغانستان کمک خواهد کرد.
 

ایده بگیرید اما کپی نه!

بهترین منبع برای یادگیری، دیدن و تجزیه و تحلیل آثار و نمونه کارهای دیگران می باشد. شک نکنید که هر اندازه وقت بیشتری را برای مقایسه و بررسی نمونه کارهای طراحی بسته بندی اختصاص دهید، به همان اندازه و چه بسا بیشتر از آن ذهنتان آماده ی ایده پردازی خواهد شد. نکته ی مهم در اینجا عدم کپی می باشد، چون برای مثال با طراحی بسته بندی زعفران نوعی شناسنامه برای آن محصول و برند تعریف می کنید و وقتی شناسنامه کپی باشد، چطور می توان به یک برند و شعارهای تبلیغاتی و محصولاتش اعتماد کرد.

raisin packaging design in zarifgraphic

استفاده از رنگ در طراحی بسته بندی با توجه به فرهنگ افغانستان

مردم خونگرم افغانستان انسان هایی شاد و زنده دل هستند که استفاده از انواع رنگ های شاد و روشن را می توانید در بازارها، پوشش زنان و کودکان و غیره به وضوح مشاهده نمایید. تجلی رنگ در فرهنگ و هنر افغانستان از دیرباز بر همگان مبرهن است. پس برای طراحی بسته بندی محصولات افغانستان بهتر است از رنگ های مورد علاقه ی مردم افغانستان استفاده نمایید. نمونه ای از رنگ های محبوب در افغانستان: بنفش، قرمز، نارنجی، زرد، سبز هستند که تنوع رنگ و نقوش را در محصولات بازار افغانستان به وفور می توان یافت. پیشنهاد می کنیم حتما برای یک بار هم که شده سفری به افغانستان داشته باشید تا نقش رنگ در فرهنگ افغانستان را بهتر درک کنید. در افغانستان طراحی بسته بندی هایی با طرح و رنگ های جذاب و خیره کننده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، در واقع هرچه جامعه بپسندد طرح ها همان روال را طی خواهند کرد.  
 

استفاده از تصاویر در طراحی بسته بندی در افغانستان

الگوهای بصری و استفاده از تصاویر در طراحی بسته بندی محصولات افغانستان نقش مهمی در موفقیت یک طرح دارند. از تصاویر روی بسته بندی زعفران، صابون، رنگ مو، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره به راحتی می توان پی برد که یکی از المان های اصلی و مورد علاقه جامعه ی افغان استفاده از تصاویر در طراحی بسته بندی بوده که با آن می توانند ارتباط بهتری بگیرند. طراحی بسته بندی مینیمال، کمتر در طراحی های افغانستان دیده می شود و طراحی ها سمت و سویی اجتماعی و فرهنگی دارند. فرهنگی که سال هاست جایگاه خود را در صنعت طراحی و چاپ به خوبی حفظ کرده است.

طراحی حرفه ای بسته بندی عسل

استفاده فونت و زبان های مختلف در طراحی بسته بندی محصولات افغانستان

در طراحی بسته بندی محصولات افغانستان سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی بکار می روند که زبان انگلیسی حتما بصورت پایه ای در بسته بندی قرار می گیرد و انتخاب زبان فارسی و یا عربی به کشور دریافت کننده ی محصول بستگی دارد. بطور کلی محصولات افغانستان برای کشورهای اروپایی، حوزه ی خلیج فارس و ایالات متحده ی عربی و غیره از زبان های عربی و انگلیسی و برای صادرات به ایران از زبان فارسی بجای زبان عربی در طراحی بسته بندی استفاده می کنند. طراحان بسته بندی تا حدودی به این سه زبان آشنایی داشته دارند تا اشتباهات احتمالی در املا، نگارش و نوشتار باعث بی اعتبار شدن و یا زیر سوال رفتن برندشان نشود. فونت ها در طراحی بسته بندی افغانستان همانند سایر بسته بندی ها بصورت ساده بکار برده می شود و تعدد فونت هم نداریم. نوشته ها در کادرهای مشخص و منظم قرار می گیرند تا از سردرگم شدن مخاطب جلوگیری نمایند.

 

اعتبار و موفقیت افغانستان در صادرات بین المللی

موفقیت های افغانستان در زمینه صادرات بین المللی را می توان به کشورهای پاکستان، هندوستان، آسیای میانه، ایران، روسیه، چین، اروپا، کانادا، استرالیا و کشورهای خلیج بسط داد و نرخ صادرات نسبت به سال گذشته با وجود تمام مشکلات افزایش داشته است. امروزه افغانستان در بین همه محصولات صادراتی خود در سطح بین الملل، در زمینه ی صادرات زعفران بسیار موفق عمل می کند. با همه ی تفاسیر، باید بهترین های دنیای گرافیک در طراحی بسته بندی کالاهای افغانستان مورد استفاده قرار گیرد چون با مخاطبانی بین المللی روبرو هستند.

Packaging design of Mava cosmetic soap

شناخت جامعه ی مقصد در طراحی بسته بندی محصولات افغانستان

در طراحی بسته بندی محصولات افغانستان قبل از شروع به طراحی موارد زیر مهم هستند:

1. صادرات به چه کشوری قرار است انجام شود؟

2. فرهنگ جامعه ی هدف در اصول  طراحی بسته بندی چیست؟

3. رنگ های مد نظر برند مورد نظر چیست؟

4. کسب اطلاعات مورد نظر برای بسته بندی محصول به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی

5. دانستن اطلاعاتی مانند سلیقه و نظر ارباب رجوع برای طراحی بسته بندی محصول
طراحی-لیبل-اسمارت-کپس

 

نهایی کردن طرحی بسته بندی محصول و ارسال چاپ

محصول نهایی باید مورد تایید مشتری طراحی بسته بندی واقع شود و با گرفتن تایید و یا اعمال تغییرات با همفکری و توافق بین طراح و مشتری به یک طرح واحد برسید. موارد همخوانی فرهنگی، هنری، اجتماعی و غیره را در طرح نهایی بررسی نمایید. کوچک ترین اشتباهی باعث ایجاد ضرر و زیان های غیر قابل جبرانی خواهد شد. در تایید نهایی بسته بندی محصولات موارد زیر را قبل از ارسال به چاپ بررسی نمایید:

- رنگ ها به صورت اصولی و مخصوص به چاپ انتخاب شده باشند.

- تمامی جزئیات و نکات لازم قید شوند.

- اشتباه تایپی، املایی و غیره وجود نداشته باشد.

- ابعاد با وزن محصول و یا تعداد آن هماهنگ باشد.

فرهنگ و هنر غنی افغانستان در همه زمینه ها از جمله کسب و کارهای افغانستان حضور دارند. رنگ و طرح های محبوب افغانستان را می توان در صنایع دستی، دوخت لباس، دکوراسیون، ویترین ها، بسته بندی محصولات و غیره یافت. طراحی بسته بندی مواد غذایی با فرهنگ و هنر افغانستان عجین شده است و جزء لاینفک آن می باشد. 

ساخت جعبه هارد باکس در مشهد


طراحی حرفه ای بسته بندی محصولات افغانستان در ظریف گرافیک

ما در تیم طراحی بسته بندی ظریف گرافیک از افراد متخصص و حرفه ای بهره می بریم و با تجربه ی کافی و دانش لازم طراحی بسته بندی را به صورت تخصصی تحت نظر و رضایت مشتری انجام می دهیم. طراحی بسته بندی محصولات افغانستان در رزومه ظریف گرافیک از اعتبارات متخصصان ما در این زمینه است. جمع شده ایم تا خدمتگذار شما در صنعت طراحی و چاپ بسته بندی محصولات بدون محدودیت باشیم.

با مراجعه به منوی نمونه کارهای طراحی بسته بندی ظریف گرافیک می توانید نمونه های ما را مشاهده کنید. اگر شما هم تمایل دارید تا در بازارهای بین المللی به خوبی بدرخشید و محافظ و شناسنامه ی خلاقانه ای را برای محصولاتتان داشته باشید، می توانید از راه های ارتباطی ذکر شده در منوی تماس با ما با تیم ظریف گرافیک تماس بگیرید.

 

تحلیل اختصاصی تیم ظریف گرافیک از غرفه های کشور افغانستان در بازدید از نمایشگاه گلفود دبی (2023)

ما در سال 2023 برای بازدید و بررسی کیفیت بسته بندی های شرکتها، کشورها و حوزه های مختلف مواد غذایی به نمایشگاه گلفود دبی رفتیم، نمایشگاهی که ویترینی از بهترین های دنیاست. تمام سعیمان در مدت حضورمان در نمایشگاه گلفود این بود که با شرکتهای مختلف فارغ از ملیتشان صحبت کنیم و نظرات آنها را درخصوص طراحی بسته بندی بدانیم و بدون جانب داری آنچه می بینیم را در وبسایت ظریف گرافیک منتقل کنیم تا مخاطبین مان از آنها مطلع شوند، شاید این بتواند کمکی هر چند کوچک به مخاطبین عزیزمان باشد.

کشور عزیز افغانستان؛ کشوری با مردمانی مهربان و خوش قلب، مردمانی که بیش از 7 سال است با شرکتهای مختلفشان در حوزه زعفران همکاری داشته ایم و باتوجه به نزدیکی مشهد(دفتر مرکزی ظریف گرافیک) به افغانستان و تعامل دوجانبه بخوبی آنهارا می شناسیم.

غرفه هایی از جنس مهربانی و با لبی خندان داشتند، مثل همیشه مهمان نواز و خوش مشرب. اما افسوس خوردیم برای چنین کشوری با سرمایه های فراوان و با ارزش و نبود هویت بصری و شاید اهمیت ندادن به آن.

بیش از 30 غرفه از افغانستان عزیز وجود داشت اما به تعداد خیلی محدود (انگشتان یک دست)؛ هویتی یکتا در آنها می توانستیم بیابیم. بیشترین اهمیتی که می دادند به بهای تمام شده یک بسته بندی و ارائه قیمتهای رقابتی بود! اشتباه نمی کنیم؛ می دانیم بهای بسته بندی اهمیت بسیار زیادی دارد اما اینجا دیگر بحثی از طراحی بسته بندی نبود. شما باید طراحی های از قبل آماده را می فروختید، آن هم طراحی نه! بلکه جعبه و طراحی همه با هم باید می توانست با چاپخانه قبلی در همان لحظه رقابت کند!

کمترین اهمیت به طراحی و خلق هویت و ارزش برای برند؛ ای کاش همه این شرکتها از شرکتها و دیگر برندهای افغانستانی یاد می گرفتند که سالهاست در بازارهای اروپا پیشتازند و محصولاتشان را با هویت افغانستان و به نام کشور عزیزشان صادر می کنند. ای کاش فرصت کافی بود تا بتوانیم از اهمیت این صنعت بگوئیم تا بتوانیم کمکی کرده باشیم اما نشد. نه زمان کافی بود نه مکان و نه ما کافی بودیم!

اهمیت به طراحی، هویت، ساختار و زیبایی در بسته بندی یک پروسه ست نه یک جمله و اتفاق. شما باید در طول زمان و با تجربه به آن پی ببرید نه با شنیدن چند جمله از یک غریبه. مردم با مطالعه و تحقیق و دولتها با فرهنگ سازی و حمایت می توانند این مهم را رقم بزنند و باعث رشد صادرات و فروش محصولات اصیل کشورشان شوند.

بازاری به شدت نیازمند باز طراحی در همه ابعاد. بازاری که می تواند تغییرات در طراحی، کیفیت چاپ و خدمات مربوط به آن به خوبی شما را از دیگر رقبایتان متمایز کند و این می تواند شروع تغییری باشد که دیگر برای رقبایتان دست نیافتنی باشید.

ما اینجاییم؛ مثل همیشه در کنار شرکتهای افغانستانی عزیز تا کمکی کنیم به صنعت بسته بندی با قیمتهای مناسب برای رشد و توسعه برندهای کشور دوستداشتنی و همسایه عزیزمان.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288